tag:blogger.com,1999:blog-17959145792761681812024-03-20T01:35:37.295-07:00DPG 1011 PENGURUSAN GERKOKOLEJ PENGAJIAN ISLAM JOHOR (MARSAH)
AZHAR BIN SALLEH
Tel: 012-7645831
E-mel: witra@pd.jaring.my
Blog: http://witra.blogspot.comAZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.comBlogger33125tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-81580860026498240942020-06-02T00:10:00.000-07:002020-06-02T00:10:01.271-07:00KOMADUNIA TELAH BERUBAHAZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-56906117516517828912010-10-11T17:59:00.000-07:002010-10-11T18:22:46.289-07:00SENARAI PELAJAR YANG TIDAK LAYAK MENDUDUKI PEPERIKSAAN AKHIR<span style="font-size:130%;"><strong>Pelajar di bawah didapati <span style="color:#ff0000;">tidak layak</span> menduduki Peperiksaan Akhir Semester bagi subjek Pengurusan Gerko (DPG 1011) kerana jumlah kehadiran ke kuliah tidak mencapai tahap 80%. Kebanyakan pelajar di bawah juga didapati masih tidak menghantar tugasan/kerja kursus kumpulan.</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#66ff99;"><strong>TAHFIZ AL-QURAN WAL QIRAAT<br />TAHUN 1 SEMESTER 1</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Muhammad Syukri bin Mohd Waji</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#66ff99;"><strong>TAHFIZ AL-QURAN WAL QIRAAT<br />TAHUN 2 SEMESTER 3</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Mohamad Safuan bin Yatiman<br />Mohamad Syafiq bin Ab. Aziz<br />Muaz bin Masral<br />Muhammad Akmal bin Ahmad<br />Abdul Qayyim bin Rozhan<br />Ahmad Fathi Adil bin Muhammad Sukri<br />Khairul Mustaqim bin Mahfar Adib</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#66ff99;"><strong>TAHFIZ AL-QURAN WAL QIRAAT<br />TAHUN 3 SEMESTER 5</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Abdul Muhibuddin bin Basok Hukdi<br />M. Syamil Hanafi bin Abdul Mawan<br />Muhammad Syarqawi bin Ali<br />Muhammad Taufik bin Jamil</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#66ff99;"><strong>TAHFIZ AL-QURAN WAL QIRAAT<br />TAHUN 3 SEMESTER 7</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Muhammad Fadhil bin Nor Azman<br />Ahmad Mohsinul Hadin bin Abdul Aziz<br />Mohd Syakir bin Sahet</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#66ff99;"><strong>DIPLOMA PENDIDIKAN ISLAM (DPI)<br />TAHUN 1 SEMESTER 1 (KELAS 1)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Siti Suhaila binti Buang</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#66ff99;"><strong>DIPLOMA PENDIDIKAN ISLAM (DPI)<br />TAHUN 1 SEMESTER 1 (KELAS 3)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Siti Astuti binti Basrom</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#66ff99;"><strong>DIPLOMA SYARIAH ISLAMIAH<br />TAHUN 1 SEMESTER 1 </strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Muhammad Redhuan bin Bahar</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#99ff99;"><strong>DIPLOMA SYARIAH ISLAMIAH<br />TAHUN 2 SEMESTER 3 (KELAS 1)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Aminurasyid bin Mohd Erpan<br />Nur Liyana binti Mustafa<br />Nur Syafiqah binti Shahrun</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong><span style="color:#66ff99;">DIPLOMA</span> <span style="color:#66ff99;">SYARIAH ISLAMIAH<br />TAHUN 3 SEMESTER 5</span></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Mohamad Halim bin Tumar</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#66ff99;"><strong>DIPLOMA USULUDDIN<br />TAHUN 3 SEMESTER 5 (KELAS 1)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Mohd Nathiqul Ulya bin Mohd Salaha<br />Mohd Farhan bin Md. Amin</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong><span style="color:#66ff99;">DIPLOMA</span> <span style="color:#66ff99;">USULUDDIN<br />TAHUN 3 SEMESTER 5 (KELAS 2)</span></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Mohammad Hairee bin Mohd Esah</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#66ff99;"><strong>DIPLOMA USULUDDIN<br />TAHUN 3 SEMESTER 7</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Aslam bin Mohd Hatta<br />Khairul Hadi bin Mahama Madiyo</strong></span>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-69967870368525974682010-10-11T17:48:00.000-07:002010-10-11T18:24:52.239-07:00SENARAI PELAJAR YANG TIDAK MENGHANTAR TUGASAN KERJA KURSUS<span style="font-size:130%;color:#33ff33;"><strong>Pelajar di bawah didapati tidak menghantar kerja kursus kumpulan (40%) dan ada antaranya yang juga tidak menghantar tugasan individu (20%). </strong></span><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;"></span></strong><br /><span style="font-size:130%;"><strong><span style="color:#ffff66;">TAHFIZ AL-QURAN WAL QIRAAT<br />TAHUN 1 SEMESTER 1<br /></span>Adham Akmal bin Azmi<br />Mohamad Izzat bin Wahid<br />Mohammad Aizuddin Syahadat bin Jais<br />Mohd Khairuddin bin Mohd Halim<br />Muhammad bin A. Rahman<br />Muhammad Faiz bin Abd Rahim<br />Muhammad Luqman bin Roslin<br />Muhammad Radhi bin Saip<br />Muhammad Shehabuddin bin Ahmad<br />Muhammad Syukri bin Mohd Waji<br />Mustaffa Kamal bin Tajab<br />Haneefa bin Shahrom<br />Mohamad Abdul Azim bin Aldi Jasmani<br />Muhammad Haris Fadhillah bin Shahril</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>TAHFIZ AL-QURAN WAL QIRAAT<br />TAHUN 2 SEMESTER 3</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Faisal bin Othman<br />Mohamad Safuan bin Yatiman<br />Mohamad Syafiq bin Ab. Aziz<br />Muaz bin Masral<br />Muhammad Akmal bin Ahmad<br />Abdul Qayyim bin Rozhan<br />Ahmad Fathi Adil bin Muhammad Sukri<br />Ahmad Firdaus bin Ahmad Diah<br />Khairul Mustaqim bin Mahfar Adib<br />Mohamad Hafizi bin Yahya<br />Muhamad Suhaimi bin Ramli<br />Muhammad Abdul Hakim bin Jahwari<br />Muhammad Aizat bin Ali</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>TAHFIZ AL-QURAN WAL QIRAAT<br />TAHUN 3 SEMESTER 5</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Abdul Muhibuddin bin Basok Hukdi<br />Ahmad Wa’ie Mu’inuddin bin Omar<br />Mohd Faisal bin Bashah<br />Muhammad Fareez bin Ismail<br />M. Syamil Hanafi bin Abdul Mawan<br />Ahmad Abdullah bin Monshi<br />Bak Izaddin bin Khairul Anwar<br />Mohd Fakruddin Ajwad bin Cheman<br />Muhammad Al-Amin bin Tojiman<br />Muhammad Syarqawi bin Ali<br />Muhammad Taufik bin Jamil</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong><br /><span style="color:#ffff33;">TAHFIZ AL-QURAN WAL QIRAAT<br />TAHUN 3 SEMESTER 7</span></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Mohd Syadat bin Mseran<br />Muhammad Fadhil bin Nor Azman<br />Ahmad Mohsinul Hadin bin Abdul Aziz<br />Mohd Syakir bin Sahet</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA PENDIDIKAN ISLAM (DPI)<br />TAHUN 1 SEMESTER 1 (KELAS 1)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Mohd Hafizi Azwan bin Azman<br />Siti Suhaila binti Buang</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA PENDIDIKAN ISLAM (DPI)<br />TAHUN 1 SEMESTER 1 (KELAS 2)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Muhamad Suhaimi Syahidan bin Supaat<br />Nurunnadiatulfariha binti Bachik</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA PENDIDIKAN ISLAM (DPI)<br />TAHUN 1 SEMESTER 1 (KELAS 3)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Muhammad Fakrurazie bin Mohd Adam<br />Siti Astuti binti Basrom<br />Muhammad Shakirin bin Bahrin</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA SYARIAH ISLAMIAH<br />TAHUN 1 SEMESTER 1 </strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Muhammad Redhuan bin Bahar<br />Muhd Nur Ariff bin Ahmad</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA SYARIAH ISLAMIAH<br />TAHUN 2 SEMESTER 3 (KELAS 1)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Hafizuddin bin Hishamuddin<br />Nur Liyana binti Mustafa</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA SYARIAH ISLAMIAH<br />TAHUN 2 SEMESTER 3 (KELAS 2)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Azidatul Azreena binti Abd Majid<br />Siti Zu Nurain binti Mohammad<br />Muhd Syafiq bin Aziz</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA SYARIAH ISLAMIAH<br />TAHUN 3 SEMESTER 5</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Mohamad Halim bin Tumar<br />Mohd Faiz bin Mohd Akil<br />Muhammad Hafiz bin Mohd Rafii<br />Muhammad Syamir bin Jamalludin</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA USULUDDIN<br />TAHUN 2 SEMESTER 3</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Aliff Muktahir bin Kamal<br />Mohd Fareen bin Hamdan<br />Mohd Safuan bin Md Nordin<br />Hafizuddin Hishamuddin</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA USULUDDIN<br />TAHUN 3 SEMESTER 5 (KELAS 1)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Syed Alwee bin Syed Abdullah<br />Mohd Nathiqul Ulya bin Mohd Salaha<br />Mohammad Noor Hafidz bin Abu Bakar<br />Mohd Farhan bin Md. Amin</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA USULUDDIN<br />TAHUN 3 SEMESTER 5 (KELAS 2)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Muhammad Farkhan bin Abd Hamid</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>DIPLOMA USULUDDIN<br />TAHUN 3 SEMESTER 7</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Aslam bin Mohd Hatta<br />Khairul Hadi bin Mahama Madiyo</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong><span style="color:#33ffff;">CATATAN:<br /></span>Pelajar yang berkenaan diberi peluang terakhir untuk menyerahkan tugasan pada hari Jumaat (15 Oktober 2010). Saya akan berada di pejabat pentadbiran dari pukul 2.45 petang hingga 4.00 petang pada hari tersebut.<br />Sebarang pertanyaan, sila hubungi:<br />Azhar Salleh – 012-7645831 </strong></span><br /><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-44191140433110468352010-09-27T21:38:00.000-07:002010-09-27T21:45:07.436-07:00PENANGGUHAN KULIAH<strong><span style="font-size:130%;">Kuliah pada hari Rabu, 29 September 2010 ditangguhkan kerana cikgu ada ceramah di Melaka. </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Pada minggu hadapan, 6 Oktober 2010 (Rabu) kelas akan diadakan selama 2 jam, iaitu dari pukul 3.00 - 5.00 petang. Harap maklum. Mohon maaf atas kesulitan. Tolong sebarkan makluman ini.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Terima kasih.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-40716809344184846652010-09-22T22:29:00.000-07:002010-09-22T22:32:56.905-07:00TARIKH PENGHANTARAN KERTAS PROJEK<span style="font-size:130%;"><strong>Kertas Projek (Tugasan Kumpulan) sepatutnya dihantar pada 22 September 2010. Namun begitu, ada kumpulan yang masih belum berbuat demikian. </strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Oleh itu, tarikh akhir penghantaran ditetapkan pada:</strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>Hari Jumaat (24/9/10) - semasa kuliah untuk pelajar sesi pukul 3 (DPI)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"><strong>Hari Isnin (27/9/10) - semasa kuliah untuk pelajar sesi pukul 4 (Tahfiz)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Kegagalan pelajar menghantar tugasan ini pada tarikh tersebut akan menjejaskan markah anda. Harap maklum.</strong></span>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-35524291652689459332010-09-22T22:27:00.000-07:002010-09-22T22:29:36.830-07:00KULIAH GERKO PELAJAR SESI PUKUL 4 (TAHFIZ<strong><span style="font-size:130%;">Assalamualaikum.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Kuliah Gerko akan diadakan untuk pelajar sesi pukul 4 (Tahfiz) pada:</span></strong><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff00;"><strong>Hari : Isnin (27 September 2010)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff00;"><strong>Masa : 2.00 - 4.00 petang</strong></span><br /><strong><span style="font-size:130%;">Kehadiran diwajibkan. Harap maklum.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-85947111793348769912010-09-22T22:24:00.000-07:002010-09-22T22:34:20.145-07:00KULIAH GERKO SESI PUKUL 3 (DPI)<strong><span style="font-size:130%;">Assalamualaikum.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Kuliah Gerko akan diadakan untuk pelajar sesi pukul 3 (DPI) pada:</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff00;">Hari: Jumaat (24 September 2010)</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff00;">Masa: 3.00 - 5.00 petang</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Kehadiran diwajibkan. Harap maklum.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-66390520880624587342010-09-06T10:46:00.001-07:002010-09-06T11:07:16.811-07:00SALAM AIDILFITRI<strong><span style="font-size:130%;">Cikgu ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Mohon maaf dan batin. Semoga semua penuntut MARSAH (khususnya penuntut Pengurusan Gerko) dan semua kakitangan/pensyarah MARSAH akan mendapat keberkatan dan rahmat daripada Allah SWT.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff00;">Kuliah pada hari Rabu (8 September 2010), 'terpaksa' ditangguhkan untuk memberikan kelapangan kepada semua penuntut untuk balik ke kampung dengan lebih selesa.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Kuliah seterusnya adalah pada 22 September 2010 (Rabu).</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Tarikh akhir penghantaran kertas kerja (tugasan kumpulan) adalah pada 22 September 2010.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-49350804748869911432010-08-22T10:19:00.000-07:002010-08-22T10:27:51.223-07:00PENANGGUHAN KELAS<strong><span style="font-size:130%;">SALAM RAMADAN.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff66;">Kelas pada hari Rabu (25 Ogos 2010) terpaksa ditangguhkan</span>. Cikgu mohon maaf kerana khidmat cikgu diperlukan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) dan Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) pada hari tersebut untuk mengendalikan ceramah dan bengkel penulisan dokumen rasmi kerajaan.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Oleh itu, diharapkan pelajar yang membaca entri ini dapat memaklumkan hal ini kepada rakan-rakan yang lain.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff33;">KELAS GANTI AKAN DIMAKLUMKAN SEGERA. CIKGU AKAN BERBINCANG DENGAN KETUA KELAS DPI (PUKUL 3) - FIRDAUS DAN KETUA KELAS TAHFIZ (PUKUL 4) - SYADAT. DAPATKAN INFO TENTANG KELAS GANTI DARIPADA MEREKA BERDUA. </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">HARAP MAKLUM.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-88242190363975877132010-08-19T19:07:00.000-07:002010-08-19T19:13:00.065-07:00CONTOH MINIT MESYUARAT DAN CONTOH KERTAS KERJA<span style="font-size:130%;"><strong>CONTOH MINIT MESYUARAT DAN KERTAS KERJA TELAH DIE-MELKAN KE 'INBOX' E-MEL CIKGU. SILA KE E-MEL CIKGU UNTUK MENDAPATKANNYA SEBAGAI BAHAN RUJUKAN DAN SIMPANAN.</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Langkah 1 - Ke Yahoo.</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Langkah 2 - Klik 'Mail'</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Langkah 3 - Taip </strong></span><a href="mailto:"><span style="font-size:130%;"><strong>'munsyidewan@yahoo.com'</strong></span></a><span style="font-size:130%;"><strong> </strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Langkah 4 - Taip 'bahanceramah' sebagai kata laluan</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Langkah 5 - Pada "inbox', ada dua fail dan bahan-bahannya dilampirkan.</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Bahan/Contoh ini akan dibuang daripada 'Inbox' seminggu lagi. Sila bertindak segera. Terima kasih. </strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Salam Hormat,</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Cikgu Azhar.</strong></span>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-80030607042797660132010-08-18T14:14:00.000-07:002010-08-18T14:31:18.250-07:00PENGELOLAAN AKTIVITI<strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff00;">Bagaimana Untuk Menjayakan Sesebuah Persatuan di Sekolah ?<br /></span>~ Guru penasihat dan pihak pentadbir sekolah memainkan peranan.<br />~ Minat, komitmen dan kesungguhan.<br />~ Pelbagai aktiviti dapat dilaksanakan di sekolah.<br />~ Dilaksanakan secara mingguan, bulanan, semester, penggal dan tahunan.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">CONTOH AKTIVITI PERSATUAN DAN KELAB</span><br />v Kuiz<br />v Perbahasan<br />v Pameran<br />v Pertandingan Berasaskan Kriteria tertentu<br />v Seni Lukis<br />v Kesenian (contohnya, dikir barat, boria dan sebagainya)<br />v Lawatan Ekspedisi </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff33;">TUJUAN PERTANDINGAN DAN AKTIVITI DALAM PERSATUAN KOKURIKULUM</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">1.Menentukan pencapaian seseorang pelajar.<br />2.Memantapkan pengurusan jurulatih dan penasihat.<br />3.Pelajar akan berusaha untuk memenangi sesuatu pertandingan.<br />4.Melatih pelajar membuat perancangan dan melaksanakan dengan teratur.<br />5.Beri peluang menunjukkan bakat dan kebolehan pelajar.<br />6.Mengimbangkan antara akademik dan kurikulum.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">7.Menanamkan semangat:<br />üKekitaan<br />üKerjasama<br />üBerani<br />üDisiplin<br />üYakin<br />üSabar<br />üTegas </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">JENIS-JENIS AKTIVITI DI SEKOLAH RENDAH DAN MENENGAH</span><br />v Olahraga Tahunan<br />v Lawatan<br />v Perkhemahan<br />v Rekreasi<br />v Seminar / Forum / Dialog / Persidangan<br />v Kawad<br />v Pesta Kebudayaan<br />v Pameran </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">PERKHEMAHAN</span><br />1. Perkhemahan melibatkan aktiviti seperti :<br />v Program Motivasi<br />v Kursus<br />v Perkhemahan Tahunan Unit Beruniform<br />2. 100% peserta tidur di dalam Khemah<br />3. Pergerakan Pengakap mula-mula mempelopori aktiviti perkhemahan pada tahun 1907 di Pulau Browsea.<br />4. Lebih di kenali sebagai ‘JAMBORI’.<br />5. Diadakan di peringkat daerah, negeri dan negara<span style="color:#ffff33;">.</span></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff33;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff33;">KEJOHANAN OLAHRAGA</span></strong><strong><span style="font-size:130%;"><br />1.Kejohanan diadakan di peringkat daerah, negeri dan negara.<br />2.Terdapat 3 jenis permainan dipertandingkan dalam sesuatu kejohanan, iaitu:<br /> Sukaneka<br /> Acara Balapan<br /> Acara Padang<br />•Sukaneka – Dilaksanakan di sekolah rendah bagi pelajar tahap 1- aktiviti seperti lari dalam guni, pecah belon dan sebagainya.<br />•Acara Balapan - Acara 50 meter, 100 meter, 200 meter, 1000 meter, 4x50 meter, 4x100meter, lompat berpagar sebagainya.<br />•Acara Padang - Permainan seperti lontar cakera, merejam lembing, lontar tukul besi dan sebagainya. </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffffcc;">LAWATAN</span><br />1.Merupakan satu kaedah pembelajaran yang sangat berfaedah dan berkesan.<br />2.Memperoleh ilmu pengetahuan secara langsung.<br />3.Lawatan ke tempat-tempat bersejarah, institusi pendidikan, kilang perusahaan dan sebagainya.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">PROSEDUR MENGENDALIKAN AKTIVITI</span><br />Perancangan aktiviti bermaksud merangka, merancang, menyusun dan menyelaras tugas yang dirancang.<br />Mengendalikan aktiviti bermaksud mentadbir, mengurus dan mengawal.<br />Langkah merancang program dan aktiviti ialah:<br />v Membuat kertas kerja<br />v Mengadakan mesyuarat penyelarasan<br />v Tindakan susulan persiapan awal dan pengagihan tugas<br />v Mengadakan mesyuarat susulan<br />v Mengendalikan semua surat –mesyuarat<br /> Mendapat kelulusan pihak sekolah dan JPN<br /> Menentukan langkah-langkah keselamatan dan pemeriksaan doktor bagi peserta terutamanya aktiviti tahan lasak<br />Mengurus hal-hal berkaitan pengangkutan,peralatan yang diperlukan,kebenaran ibu bapa,permit pihak berkuasa.<br />Mengurus makan minum dan sebagainya.<br />Memberi taklimat kepada peserta mengenai tugasan yang hendak dilaksanakan dalam tempoh aktiviti tersebut.<br />Mengawasi dan menyelia semasa aktiviti tersebut dilaksanakan<br />Maklumbalas dan perbincangan mengenai tugasan yang diberikan kepada peserta selepas aktiviti tersebut dilaksanakan.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">MENYEDIAKAN KERTAS KERJA</span><br />Merupakan cadangan atau perancangan bagi melaksanakan sesuatu aktiviti<br />Jawatankuasa perlu menyediakan kertas kerja atau perancangan.<br />Perkara-perkara seperti, bila, bagaimana, siapa dan sebagainya yang berkaitan dengan aktiviti.<br />Perkara Yang Perlu Dimasukkan<br />v Pendahuluan<br />v Objektif dan Matlamat<br />v Sasaran<br />v Tema<br />v Tarikh dan Tempoh Perlaksanaan<br />v Tempat<br />v Dif Perasmian<br />v Bilangan Penyertaan<br />v Bayaran </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">v Syarat-syarat penyertaan/pertandingan<br />v Prosedur perlaksanaan<br />v Jawatankuasa Kerja<br />v Jawatankuasa Kecil Perlaksanaan<br />v Program tentatif<br />v Perbelanjaan/kos<br />v Sumber Pendapatan/kewangan<br />v Penutup<br />v Lampiran </span></strong><br /><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">MENGENDALIKAN SURAT-MENYURAT</span><br />Amat penting bagi persatuan di sekolah-sekolah<br />Guru penasihat atau jurulatih persatuan perlu sentiasa mengutus surat rasmi<br />Antara surat-menyurat yang dilaksanakan oleh persatuan ialah:<br />1.Surat Siaran<br />2.Surat Kebenaran Ibu bapa<br />3.Permit pihak tertentu seperti polis (perkhemahan, pengembaraan)<br />4.Jabatan Pengangkutan Jalan<br />5.Pesuruhjaya Daerah, Pegawai Penjaga (OC), Pengerusi Daerah<br />6.Peraturan Keselamatan<br />7.Jabatan pendidikan Negeri.</span></strong><br /><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">PERATURAN & LANGKAH-LANGKAH PENGELOLAAN</span><br />Sebelum melaksanakan sesuatu aktiviti kokurikulum,beberapa perkara yg berkaitan dgn peraturan & langkah-langkah, perlu difikirkan oleh urusetia/pentadbir/jawatankuasa pengelola bg menentukan kejayaan sesuatu aktiviti.<br />Semua peraturan & langkah pengelolaan meliputi tiga peringkat iaitu:<br /> -Sebelum aktiviti dilaksanakan.<br /> -Semasa aktiviti dilaksanakan. <br /> -Selepas aktiviti dilaksanakan.<br />Sebelum aktiviti dilaksanakan<br /> -Tindakan yg perlu dilaksanakan oleh urusetia/jawatankuasa<br /> antaranya adalah:<br /> 1) Senarai semak berlandaskan aktiviti yg dilaksanakan,<br /> Contohnya; Sukan Tahunan Sekolah. <br /> 2) Taklimat kpd para peserta,<br /> Contohnya; Aktiviti perkhemahan.</span></strong><br /><br /><strong><span style="font-size:130%;">-Perkara yg perlu dibawa<br />-Tingkah laku semasa aktiviti<br />-Pakaian<br />-Surat kebenaran ibu bapa<br />-Pengangkutan<br />-Masa berlepas & dijangka tiba<br />-Keadaan tmpt berkhemah / berkelah melawat dsbnya.<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Menyenaraikan bidang tugas bg setiap jawatankuasa.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br /><span style="color:#ffff33;">KEPERLUAN SENARAI SEMAK</span><br />Senarai semak bagi sesuatu aktiviti sangat penting bagi menentukan tindakan yg dijalankan mengikut perancangan.<br />Dgn cara ini,pihak sekolah & jawatankuasa dpt mengesan masalah yg timbul,& tindakan yg belum dilaksanakan.<br />Oleh itu,langkah-langkah bg mengatasinya dpt diambil dgn segera.<br />Berikut adalah cth senarai semak bg kursus kepimpinan yg boleh diubahsuai & digunakan semasa mengendalikan sesuatu aktiviti kokurikulum di sekolah rendah/menengah. <br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">SEMASA AKTIVITI DILAKSANAKAN</span><br />Dalam setiap aktiviti/pertandingan, pihak urusetia/komandan kem hendaklah memastikan beberapa langkah keselamatan antaranya:<br /> 1) Memastikan tmpt & peralatan aktiviti/ pertandingan selamat digunakan oleh peserta & para pegawainya.<br /> 2) Memastikan pegawai/pengadil/hakim sentiasa berada di tmpt pertandingan.<br /> 3) Mengedarkan borang pemarkahan kpd pengadil/hakim.<br /> 4) Memastikan semua peserta melapor diri kpd pengurus peserta.<br /> 5) Menyediakan peralatan pertandingan,aktiviti yg secukupnya bg setiap acara/aktiviti.<br /> 6) Mengawasi & memantau pelaksanaan aktiviti atau pertandingan.<br /> 7) Memastikan langkah-langkah keselamatan telah diambil bg stp aktiviti/pertandingan.<br /> 8) Memberi taklimat kpd peserta mengenai acara, syarat pertandingan atau aktiviti & langkah-langkah keselamatan yg perlu diambil tindakan oleh stp peserta. </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff33;">SELEPAS AKTIVITI DILAKSANAKAN</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Selepas aktiviti dilaksanakan, penganjur/urusetia/Pengerusi Jawatankuasa Pengelola perlu memastikan beberapa perkara diselesaikan.<br />Fungsi Jawatankuasa Pengelola akan berakhir selepas laporan penilaian & laporan-laporan berkenaan diserahkan kepada guru besar atau pengetua.<br />Di bawah ini, terdapat beberapa perkara yg perlu diselesaikan slps sesuatu aktiviti dilaksanakan iaitu:<br /> 1) Membersihkan kawasan yg digunakan<br /> 2) Membayar semua bil & perbelanjaan.<br /> 3) Memastikan barang-barang/peralatan yg dibawa mencukupi.<br /> 4) Memastiakn semua peralatan yg dipinjam dipulangkan semula.<br /> 5) Memastikan semua peralatan & barang disimpan di tmpat asal.<br /> 6) Memastikan semua peralatan tidak tercicir di tmpt aktiviti.<br /> 7) Menyampaikan hadiah,cenderahati dan sijil kpd peserta.<br /> 8) Membuat laporan aktiviti,penyertaan,kewangan&laporan-laporan<br /> lain yg difikirkan perlukan.<br /> 9) Menghantar surat pghargaan,kpd mereka yg telah memberikan<br /> sumbangan & kerjasama spt penceramah,jurulatih,penaja &<br /> sbgnya.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">PENILAIAN DAN PELAPORAN</span><br />v Setelah sesuatu aktiviti di laksanakan selesai.<br />v Setiausaha jawatankuasa perlu memanggil mesyuarat post mortem bagi membincangkan aktiviti yang di laksanakan.<br />v Bertujuan untuk mendapat maklum balas dan di gunakan sebagai sempadan dan panduan.<br />v Menurut Vasudevan (1987)menyatakan penilaian bagi pentadbir adalah bertujuan:<br />Memberi bukti tentang nilai dan sumbangan kepada aktiviti atau program.<br />Mengetahui keberkesanan pelaksanaan dan tugas setiap jawatankuasa.<br />Tentukan jumlah program atau aktiviti yang di jalankan berbanding yang di sarankan.<br />Menggalakkan jawatankuasa menyesuai dan membaiki proses serta langkah-langkah melaksanakan tugas.<br />Menentukan agar semua operasi di jalankan mengikut rancangan yang telah di atur.<br />Menyemak pencapaian pentadbiran </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">PENILAIAN</span><br />Penilaian sesuatu program dan aktiviti boleh di laksanakan secara formal dan tidak formal.<br />1. Secara formal<br />Di laksanakan dengan menggunakan borang soal selidik yang telah disedia dan di edarkan kepada peserta untuk mendapat maklum balas.<br />2. Penilaian secara tidak formal.<br />nDi lakukan melalui perbualan, temuramah atau sebagainya.<br />nDi lakukan secara tidak di rancang, semasa atau selepas aktiviti di laksanakan.<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff33;">MENYEDIAKAN LAPORAN AKTIVITI</span><br />Antara perkara yang perlu dimasukkan dalam laporan aktiviti:<br />1.Pendahuluan<br />2.Tarikh dan masa<br />3.Tempat<br />4.Bilangan penyertaan (peserta/jurulatih/pegawai/pembantu)<br />5.Dif yang hadir (VIP)<br />6.Dif yang merasmikan (VVIP)<br />7.Jawatankuasa kerja dan jawatankuasa kecil<br />8.Laporan atur cara dan aktiviti yang telah di laksanakan<br />9.Laporan kewangan<br />10.Laporan jawatankuasa kecil<br />11.Penilaian keseluruhan<br />12.Masalah yang timbul<br />13.Pandangan dan cadangan untuk membaiki dan mengatasinya<br />14.Penutup.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff33;">MESYUARAT POST-MORTEM</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Setiap jawatankuasa kecil perlu mengadakan mesyuarat untuk membincangkan isu yang berkaitan peranan dan tugas jawatankuasa.<br />Antara perkara yang boleh dibincangkan ialah:<br />1.Pelaksanaan aktiviti<br />2.Masalah yang di hadapi<br />3.Cara menyelesaikan<br />4.Pendapat umum dan isu-isu lain.<br />Setiausaha berperanan untuk mencatat:<br />1.Pandangan<br />2.Kritikan<br />3. Cadangan<br /></span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com5tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-41698563153764688562010-08-15T08:59:00.000-07:002010-08-15T09:04:48.545-07:00TARIKH AKHIR PENGHANTARAN TUGASAN INDIVIDU<strong><span style="font-size:130%;">SALAM RAMADAN.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Makluman Penting.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Tarikh akhir penghantaran tugasan individu (surat rasmi dan esei) adalah pada:</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff33;">18 OGOS 2010 (RABU)</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Cikgu ingin mengucapkan tahniah kepada pelajar yang telah menghantar tugasan tersebut. </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">TAJUK KULIAH SETERUSNYA:</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Tarikh/Hari : 18 Ogos 2010/Rabu</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">PENGELOLAAN AKTIVITI</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Sila baca buku Gerko Unit 5. Terima kasih.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-48724478220564670182010-08-15T08:46:00.000-07:002010-08-15T08:58:23.264-07:00PENGURUSAN MESYUARAT<strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff66;">PENGENALAN<br /></span>Secara amnya, mesyuarat bermaksud :-<br />‘Mengadakan satu perhimpunan dengan tujuan untuk mengumpulkan idea atau penyatuan fikiran bagi mendapat keputusan’<br />Bentuk atau proses mesyuarat tersebut boleh dilaksanakan secara informal atau formal.<br />Contoh mesyuarat informal ialah perbincangan perkahwinan untuk mengadakan kenduri kahwin dalam masyarakat Melayu.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />Mengendalikan mesyuarat satu perkara penting dalam pentadbiran dan pengurusan sebuah organisasi atau persatuan.<br />Setiap ahli dan pemimpin sebuah organisasi perlu mengetahui matlamat sesuatu mesyuarat diadakan , diharapkan mereka memainkan peranan sepenuhnya bagi mencapai matlamat mesyuarat itu sama ada sebagai ahli jawatankuasa atau ahli biasa sahaja.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Mengendalikan Mesyuarat</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />Mengadakan satu perhimpunan dengan tujuan untuk mengumpulkan idea atau penyatuan pemikiran bagi mendapatkan keputusan<br />Mesti mengikut agenda.<br />Pengerusi memainkan peranan yang penting.<br />Setiusaha mencatatkan butiran mesyuarat.<br />Menepati masa yang ditetapkan.<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Sesuatu Mesyuarat diadakan dengan tujuan untuk:</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />a) Menyelesaikan banyak tugas dan masalah berkaitan dengan organisasi atau persatuan.<br />b) Mewujudkan perhubungan dan perbincangan dalam kumpulan untuk mendapat kata sepakat dan kerjasama.<br />c) Mengawal aktiviti dan kewangan organisasi atau persatuan dari semasa ke semasa.<br />d) Menyelaras dan membincangkan bidang tugas jawatankuasa atau pegawai dan kegiatan organisasi / persatuan.<br />e) Menyebarkan maklumat dan rancangan baharu kepada masyarakat atau ahli secara khususnya.<br />f) Mengetahui sokongan, kerjasama, tindak balas dan sambutan terhadap sesuatu isu atau persoalan dan aktiviti.<br />g) Membuat sesuatu keputusan atau mandat penting yang berkaitan dengan organisasi atau persatuan.<br />h) Merancang sesuatu strategi dan program atau mendapatkan idea-idea baharu bagi melaksanakan aktiviti organisasi atau persatuan.<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br /><span style="color:#ffff66;">Beberapa jenis mesyuarat yang biasa diadakan oleh persatuan.</span> Antaranya ialah:-<br />a) Mesyuarat Agung Tahunan<br />b) Mesyuarat Agung Luar Biasa atau Tergempar.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">c) Mesyuarat Jawatankuasa Kerja<br />d) Mesyuarat Jawatankuasa Kecil / Biro<br />e) Mesyuarat Jawatankuasa Sementara (Ad Hoc)</span></strong><br /><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff66;">Beberapa agenda perlu ada semasa Mesyuarat Agung Tahunan atau dwitahunan.<br /></span>Antaranya ialah:<br />a) Ucapan pengerusi<br />b) Membentang dan mengesahkan minit Mesyuarat Agung tahunan yang lepas.<br />c) Membentang dan menerima penyata tahunan yang lalu.<br />d) Membentang dan mengesahkan penyata kewangan tahun lalu<br />e) Memilih Jawatankuasa kerja yang bahru.<br />f) Membincangkan dan meluluskan usul dan cadangan.<br />g) Ucapan penangguhan</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Notis mesyuarat Agung perlu diedarkan dalam tempoh 14 hari dan perlu ditandatangani oleh Setiausaha. Kourum bagi Mesyuarat Agung Tahunan ditentukan oleh perlembagaan dan undang-undang atau peraturan persatuan.<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Terdapat dua cara menetapkan ahli kourum sesuatu mesyuarat iaitu:</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">1.Berpandukan pecahan atau peraturan keahlian seperti ¼ atau ½ daripada kesemua ahli: atau<br />2.Menetapkan bilangan seperti sekurang-kurangnya 40 orang, 20 orang dan sebagainya.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff66;">Agenda mesyuarat Jawatankuasa Kerja atau Jawatankuasa Kecil atau Biro ialah:<br /></span>Ucapan Pengerusi<br />Mengesahkan minit mesyurat yang lepas .<br />Perkara-perkara yang berbangkit.<br />Agenda-agenda yang ingin dibincangkan atau laporan daripada Ketua Biro atau Pengerusi Jawatankuasa Kecil.<br />Hal-hal lain.<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff66;">Tanggungjawab dan peranan pengerusi semasa mesyuarat ialah:<br /></span>Memulakan mesyuarat setelah korum mencukupi dan pada waktu yang ditetapkan.<br />Semua perbincangan mengikut urutan agenda yang telah ditetapkan.<br />Pengerusi menutup mesyuarat dengan segera sekiranya perbincangan telah tamat<br />Memastikan setiausaha menaip minit mesyuarat dan mengedarkan kepada semua ahli</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br /><span style="color:#ffff66;">Tugas dan peranan setiausaha ialah:<br /></span>a) Sebelum Mesyuarat<br />i.Berbincang dengan pengerusi untuk menyediakan agenda mesyuarat<br />ii.Menghantar surat jemputan atau notis mesyuarat lebih awal (Lihat Contoh)<br />iii.Memastikan tempat mesyuarat termasuk PA (siar raya) berfungsi.<br />iv.Menyediakan peralatan yang berkaitan seperti kertas,pen dan sebagainya (jika perlu)<br />v.Menyediakan minit mesyuarat yang lepas (terdahulu)<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Menulis panggilan mesyuarat/Menulis Agenda</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Hendaklah berbincang dengan pengerusi.<br />Surat panggilan hendaklah mengandungi logo persatuan, nombor rujukan,tarikh surat dan no telefon.<br />Surat panggilan mesyuarat hendaklah jelas : mengandungi tarikh, hari, masa dan tempat mesyuarat.<br />Agenda hendaklah dimasukkan dalam surat panggilan.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br /><span style="color:#ffff66;">Tugas dan peranan setiausaha ialah:<br /></span>b) Semasa Mesyuarat<br />i.Datang lebih awal ke tempat mesyuarat untuk memastikan semua persiapan tidak tergendala dan diatur dengan sempurna.<br />ii.Mencatat perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat dengan ringkas, tepat dan padat.<br />iii.Mengedar kertas borang kehadiran mesyuarat kepada semua ahli yang hadir.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />c) Selepas Mesyuarat<br />i.Menyiapkan minit mesyuarat dengan seberapa segera.(lihat contoh)<br />ii.Mengedarkan minit mesyuarat berkenaan secepat mungkin untuk tindakan mereka yang terbabit.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Perkara yang perlu ditulis semasa menyediakan minit mesyuarat</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Bil mesyuarat<br />Senarai kehadiran<br />Tarikh<br />Tempat<br />Minit-minit mesyuarat dicatatkan dengan ringkas mengikut agenda.<br />Dinyatakan tindakan seterusnya selepas dicatat sesuatu agenda.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-82631223188624601812010-08-15T08:38:00.000-07:002010-08-15T08:41:50.449-07:00SURAT-MENYURAT<strong><span style="font-size:130%;">Surat menyurat merupakan salah satu alat perhubungan yang utama dalam kehidupan manusia.<br />Contoh-contoh surat:-<br />Surat panggilan mesyuarat.<br />Surat pemberitahuan.<br />Surat permohonan.<br />Surat memanggil penceramah.<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Format Umum Dan Perkara Asas Dalam Surat Rasmi</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />Logo, nama dan alamat sekolah/persatuan.<br />Nama jawatankuasa tertinggi persatuan (jika kepala surat dicetak khusus).<br />Nombor fail (rujukan kami dan rujukan tuan).<br />Tarikh.<br />Alamat penerima.<br />Mengadap atau membuka surat.<br />Perkara (tujuan surat itu ditulis).<br />Kandungan surat seringkas mungkin.<br />Ucapan terima kasih dan penghargaan.<br />Cogan kata (jika perlu).<br />Yang menurut perintah/yang menjalankan tugas.<br />Tandatangan.<br />Nama dan jawatan.<br />Salinan kepada (s.k) jika berkaitan.<br />Nama kependekan penulis/jurutaip.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff00;">Cara Menulis Dan Menyediakan Surat Rasmi</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />Kepala surat.<br />Nombor rujukan.<br />Tarikh.<br />Alamat penerima.<br />Perkataan “melalui”.<br />Mengadap atau pembukaan surat.<br />Tajuk surat.<br />Pembukaan dan kandungan surat.<br />Cogan kata.<br />Tandatangan, nama dan gelaran jawatan.<br />Salinan.<br />Kependekan (initial) nama penulis dan jurutaip.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-90743744564949084972010-08-15T08:29:00.000-07:002010-08-15T08:37:27.492-07:00SISTEM FAIL<strong><span style="font-size:130%;">Penting dalam urusan pentadbiran dalam mengurus sesebuah persatuan supaya berjalan lancar dan sempurna.<br />Antara contoh tugas :<br />1.Mengurus Kewangan<br />2.Surat – Menyurat<br />3.Menyimpan Fail<br />4.Mengadakan Mesyuarat<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">SISTEM FAIL </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Penting untuk melancarkan perjalanan sesebuah persatuan.<br />Digunakan untuk menyimpan rekod, dokumen penting persatuan, catatan dan keputusan yang telah dilaksanakan.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Apa itu fail</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />Mengikut Institut Aminuddin Baki- fail ialah proses menyimpan segala rekod dan dokumen untuk simpanan selamat atau satu rantaian aktiviti yang bermula dan berakhir pada titik yang sama.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Kenapa sistem fail penting?</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />Melicin dan melancarkan perjalanan persatuan seterusnya menambahkan kecekapan mentadbir dan mengurus.<br />Menyimpan rekod/dokumen dengan lebih selamat.<br />Mudah dicari </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Ciri-ciri sistem fail yang baik?</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />Dokumen mudah dicari </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Sistem digunakan tidak kompleks<br />Sistem digunakan sesuai dengan keperluan organisasi.<br />Sistem fail tesebut boleh diubah suai jika perlu mengikut keperluan.<br />Sistem fail perlu melibatkan kos yang seminumum yang mungkin.<br />Dokumen perlu mendapat perlindungan keselamatan daripada kebakaran,kekotoran,bencana alam dan kebocoran rahsia.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Sistem fail menggunakan ruang yang paling minumum.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Pengelasan sistem fail</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />Sistem fail seharusnya dikelaskan dan diberi nombor kod yang sesuai dan teratur.<br />Fail boleh disusun mengikut tajuk-tajuk besar (Tahap Pertama)<br />Kemudian setiap tajuk dipecahkan kepada subtajuk atau tahap kedua sehingga kepada 99 atau lebih subtajuk. Seterusnya subtajuk berkenaan boleh kepada perkara atau tahap ketiga sehingga ke 99 atau lebih perkara.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff66;">Perkara Lain mengenai sistem fail</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br />Sampul kecil- satu fail sementara dibuka apabila fail asalnya tidak ditemui. </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Fail ini mengandungi satu tajuk sahaja.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Fail ini tidak aktif<br />Kertas minit-Setiap fail seharusnya disediakan kertas minit-surat-surat yang dimasukkan ke dalam fail perlu direkodkan pada kertas minit.<br />Penutupan fail-fail hendaklah ditutup apabila telah mengandungi 100 kandungan atau difikirkan terlalu tebal.penggunaan Jilid I dicatatkan pada nombor rujukan.seterusnya fail baru dibuka dengan menggunakan Jilid II dan nombor rujukan yang sama digunakan.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-85274573275359573652010-08-11T08:33:00.000-07:002010-08-11T08:52:29.442-07:00KULIAH GANTI<span style="font-size:130%;"><strong>ASSALAMUALAIKUM. SALAM RAMADAN.</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Untuk makluman semua pelajar Pengurusan Gerko (Kelas Pukul 3).</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Kelas ganti akan diadakan seperti ketetapan yang berikut:</strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff00;"><strong>HARI : JUMAAT (13 OGOS 2010)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff00;"><strong>MASA : 3.00 PETANG - 5.00 PETANG</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Semua pelajar Kelas Pukul 3 (DPI) diminta hadir. Bagi pelajar Kelas Pukul 4 (Tahfiz) yang tidak hadir pada minggu lepas (Jumaat, 6 Ogos 2010), cikgu berharap agar dapat hadir. Diharapkan agar pelajar dapat membaca buku Pengurusan Gerko Bab 4 (Pengurusan Mesyuarat) sebelum hadir ke kelas. Kehadiran amat penting. </strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Tugasan Individu (Surat Rasmi dan Esei) boleh dihantar pada hari Jumaat ini. </strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Tarikh akhir penghantaran tugasan individu adalah pada <span style="color:#ffff00;">18 OGOS 2010</span>. Tiada lagi penundaan tarikh penghantaran tugasan.</strong></span><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Harap disampaikan kepada rakan-rakan yang lain makluman ini. Terima kasih. </span></strong><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-56014274763157483832010-08-02T09:36:00.000-07:002010-08-02T09:51:03.435-07:00PENANGGUHAN KULIAH (4 OGOS 2010)<span style="font-size:130%;"><strong>Salam sejahtera kepada semua pelajar Gerko (Tahfiz - Kuliah Pukul 4)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Kuliah pada hari Rabu (4 Ogos 2010) ditangguhkan kerana cikgu perlu menyampaikan ceramah kepada kakitangan Jabatan Agama Islam Johor pada hari tersebut.</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Kuliah akan digantikan pada:</strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff00;"><strong>HARI JUMAAT (6 OGOS 2010)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ffff00;"><strong>MASA: 3.00 PETANG - 5.00 PETANG (2 JAM)</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Cikgu mohon maaf atas keadaan ini. Mohon kerjasama daripada pelajar untuk memaklumkan hal ini kepada rakan-rakan sekelas yang lain. Terima kasih. Harap maklum.</strong></span>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-34892066471670141502010-07-26T18:24:00.000-07:002010-07-26T18:31:14.726-07:00PENANGGUHAN KULIAH (28 JULAI 2010)<strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff00;">Kuliah pada 28 Julai 2010 (Rabu) terpaksa ditangguhkan kerana cikgu perlu ke Pulau Pinang pada hari tersebut atas urusan rasmi.</span> Cikgu berharap agar pelajar yang mendapat maklumat ini dapat memaklumkan kepada rakan-rakan yang lain. Kedua-kedua kelas, iaitu Kelas Pukul 3 dan Kelas Pukul 4 terlibat dalam penangguhan ini. Kelas ini akan digantikan pada satu tarikh yang akan dimaklumkan kelak. </span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Cikgu memohon maaf atas kesulitan yang timbul atas penangguhan kuliah ini.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Cikgu mengucapkan tahniah kepada pelajar-pelajar yang telah menghantar e-mel kepada cikgu tentang tugasan individu (surat rasmi). Cikgu akan membalas e-mel tersebut dalam masa yang terdekat ini. Harap bersabar.</span></strong><br /><br /><strong><span style="font-size:130%;">Harap maklum.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-27814394729955331082010-07-26T18:12:00.000-07:002010-07-26T18:24:21.395-07:00TARIKH PENGHANTARAN TUGASAN SURAT RASMI<strong><span style="font-size:130%;">Pelajar-pelajar Pengurusan Gerko yang dihormati,</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Memandangkan Kuliah Pengurusan Gerko pada 28 Julai 2010 terpaksa ditangguhkan, maka penghantaran tugasan individu (surat rasmi) yang sepatutnya dihantar pada 28 Julai 2010 ditunda ke tarikh yang berikut:</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;color:#ffff00;">Tarikh Baharu: 4 Ogos 2010 (Rabu)</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;">Harap maklum.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com2tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-10164436752863097422010-07-26T17:50:00.000-07:002010-07-26T18:11:31.171-07:00CONTOH SURAT RASMI<span style="font-size:130%;"><strong>Pelajar-pelajar Pengurusan Gerko yang dihormati,</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Dua contoh surat rasmi telah cikgu masukkan/hantar ke alamat e-mel cikgu. </strong></span><span style="font-size:130%;"><strong>Untuk mendapatkannya, pelajar-pelajar perlu mengambil tindakan yang berikut:</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>1) layari laman web "yahoo".</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>2) pilih/klik "yahoo mail".</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>3) taip/catat (</strong></span><a href="mailto:munsyidewan@yahoo.com"><span style="font-size:130%;"><strong>munsyidewan@yahoo.com</strong></span></a><span style="font-size:130%;"><strong>) pada ruangan alamat e-mel.</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>4) taip/catat (bahanceramah) pada ruangan kata laluan (password).</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>5) pada ruangan "inbox", sila pilih tajuk "CONTOH SURAT RASMI" dan di situ, cikgu lampirkan (attachment) bahan tersebut, iaitu contoh surat rasmi dengan menggunakan Microsoft Word.</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ff9900;"><strong>NOTA 1:</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Cikgu berharap agar pelajar dapat memanfaatkan cara ini dengan jujur dan bertanggungjawab kerana cikgu tidak sepatutnya mendedahkan kata laluan e-mel cikgu atas banyak faktor.</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong></strong></span><br /><span style="font-size:130%;color:#ff9900;"><strong>NOTA 2:</strong></span><br /><span style="font-size:130%;"><strong>Contoh surat rasmi ini akan dikeluarkan daripada e-mel cikgu dua minggu lagi. Harap pelajar mengambil tindakan segera.</strong></span>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-68320524816490546932010-07-26T17:46:00.000-07:002010-07-26T17:49:04.504-07:00RANGKA UMUM ISI KANDUNGAN SURAT RASMI<strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ff9900;">(1) Mengandungi tiga atau empat bahagian maklumat yang berikut:<br /></span>· <span style="color:#ffff00;">Tujuan surat ditulis.</span><br />· <span style="color:#ffff00;"><span style="color:#ffff00;">Maklumat</span> pemberitahuan</span>, iaitu fakta atau keterangan yang hendak diberitahukan kepada penerima surat.<br />· <span style="color:#ffff00;">Maklumat tindakan</span>, iaitu butir tindakan yang perlu diambil oleh penerima surat.<br />· <span style="color:#ffff00;">Maklumat tambahan</span>, iaitu butir tindakan susulan penulis surat sekiranya penerima surat tidak mengambil tindakan seperti yang dikehendaki.<br /></span><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffcc33;">(2) Isi kandungan dikemukakan dalam tiga bahagian, iaitu:<br /></span>o Pembukaan surat yang mengandungi tajuk dan perenggan pengenalan.<br />o Badan surat yang mengandungi tujuan surat ditulis, butir-butir yang diberitahukan, butir-butir tindakan oleh penerima, dan butir-butir tindakan susulan penulis surat (jika berkaitan).<br />o Penutup surat yang mengandungi kenyataan harapan penulis, gesaan untuk mendapatkan jawapan segera, ucapan terima kasih, dan tandatangan penulis bagi pihak organisasi.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-43256598519762665222010-07-26T17:42:00.000-07:002010-07-26T17:46:44.083-07:00FORMAT UMUM SURAT RASMI<span style="font-size:130%;"><strong>Surat rasmi hendaklah ditulis berdasarkan peraturan atau tatacara yang telah ditentukan. Ringkasnya, surat rasmi lazimnya mengandungi maklumat-maklumat yang berikut:<br />(1) Kepala surat<br />(2) Maklumat penerima<br />(3) Rujukan dan Tarikh<br />(4) Ungkapan sapaan<br />(5) Tajuk atau perkara<br />(6) Isi kandungan atau maksud<br />(7) Penutup surat<br />(8) Slogan atau moto<br />(9) Tandatangan pengirim surat, nama, dan jawatannya<br />(10) Penerima salinan surat<br />(11) Tandatangan ringkas pendraf/jurutaip dan nombor rujukan rekod</strong></span>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-2065853363039733992010-07-12T11:39:00.000-07:002010-07-12T11:40:49.235-07:00TUGASAN KUMPULAN (KERTAS KERJA)<strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff00;">TUGASAN KUMPULAN (KERTAS KERJA)<br /></span>Soalan: Setiap kumpulan diminta menyediakan kertas kerja yang lengkap untuk satu aktiviti kokurikulum (badan beruniform, kelab/persatuan, olahraga dan permainan). Aktiviti atau kegiatan tersebut boleh berbentuk lawatan sambil belajar, perkhemahan, forum, seminar, bengkel, kursus kejurulatihan, pertandingan (misalnya pertandingan syarahan, perbahasan, sukan dan permainan). Antara elemen yang perlu diberikan penekanan dalam penyediaan kertas kerja tersebut termasuklah rasional, objektif, sasaran, latar belakang, sumber kewangan/kos, prosedur pelaksanaan, pembentukan jawatankuasa, program tentatif (pengisian), syarat dan peraturan pertandingan, serta aspek-aspek lain yang difikirkan perlu.<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff00;">Arahan/Panduan Penulisan:<br /></span>1) Tugasan hendaklah ditaip dengan komputer. Tulisan tangan tidak dibenarkan. Saiz huruf (font) 12 (Times New Roman). Langkau satu setengah (1.5 spacing). Kertas A4. Guna sebelah halaman sahaja.<br />2) Tugasan ini hendaklah diserahkan kepada pensyarah selewat-lewatnya pada 1 September 2010. Kegagalan anda menghantar tugasan mengikut tarikh yang ditetapkan akan menjejaskan markah anda.<br />3) Markah yang diperuntukkan untuk tugasan ini ialah 40 markah, yang meliputi aspek isi kandungan, format, dan penggunaan bahasa.<br />4) Sila catatkan nama penuh, nombor pendaftaran, dan kelas pengajian pada kulit hadapan tugasan anda. Setiap kumpulan boleh terdiri daripada 7 – 10 orang pelajar.</span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-88749028038857790402010-07-12T11:38:00.000-07:002010-07-12T11:39:33.168-07:00TUGASAN INDIVIDU (2)<strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff00;">TUGASAN INDIVIDU 2 (ESEI)<br /></span><span style="color:#000000;">Soalan</span>: Kecemerlangan sesebuah organisasi banyak dipengaruhi oleh daya kepemimpinan. Berikan pendapat anda tentang penyataan ini.<br /></span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff00;">Arahan/Panduan Penulisan:<br /></span>1) Tugasan hendaklah ditaip dengan komputer. Tulisan tangan tidak dibenarkan. Saiz huruf (font) 12 (Times New Roman). Langkau satu setengah (1.5 spacing). Kertas A4. Guna sebelah halaman sahaja.<br />2) Tugasan ini hendaklah diserahkan kepada pensyarah selewat-lewatnya pada <span style="color:#ff0000;">12 Ogos 2010</span>. Kegagalan anda menghantar tugasan mengikut tarikh yang ditetapkan akan menjejaskan markah anda.<br />3) Panjangnya tugasan anda dalam anggaran 150 patah perkataan – 200 patah perkataan.<br />4) Markah yang diperuntukkan untuk tugasan ini ialah 10 markah, yang meliputi aspek isi, hujahan, pengolahan, dan penggunaan bahasa.<br />5) Sila catatkan nama penuh, nombor pendaftaran, dan kelas pengajian pada halaman hadapan tugasan anda. </span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1795914579276168181.post-52233835471683098252010-07-12T11:01:00.000-07:002010-07-12T11:38:08.614-07:00TUGASAN KURSUS INDIVIDU (1)<strong><span style="font-size:130%;"><span style="color:#ffff00;">TUGASAN INDIVIDU 1 (SURAT RASMI)<br /></span><em>Soalan</em>: Anda merupakan setiausaha bagi satu persatuan di institusi anda. Persatuan anda bercadang untuk menganjurkan suatu program. Anda ditugaskan untuk menulis surat permohonan kepada Ketua Jabatan untuk menyampaikan hasrat persatuan dan memohon kebenarannya untuk mengadakan program tersebut.<br />Tulis surat tersebut selengkapnya.</span></strong><br /><strong><span style="font-size:130%;"><br /><span style="color:#ffff00;">Arahan/Panduan Penulisan:<br /></span>1) Tugasan hendaklah ditaip dengan komputer. Tulisan tangan tidak dibenarkan. Saiz huruf (font) 12 (Times New Roman). Langkau sebaris (single spacing). Kertas A4. Guna sebelah halaman sahaja.<br />2) Tugasan ini hendaklah diserahkan kepada pensyarah selewat-lewatnya pada <span style="color:#ff0000;">28 Julai 2010</span>. Kegagalan anda menghantar tugasan mengikut tarikh yang ditetapkan akan menjejaskan markah anda.<br />3) Markah yang diperuntukkan untuk tugasan ini ialah 10 markah, yang meliputi aspek isi kandungan, format, dan penggunaan bahasa.<br />4) Sila catatkan nama penuh, nombor pendaftaran, dan kelas pengajian pada halaman belakang tugasan anda. </span></strong>AZHAR SALLEHhttp://www.blogger.com/profile/07960270577259931226noreply@blogger.com4