Tuesday, July 6, 2010

PENGENALAN KEPADA GERAK KERJA KOKURIKULUM SEKOLAH

SEKOLAH
~ Sebuah institusi pendidikan
~ Tempat murid/pelajar menerima ilmu
~ Menyediakan aktiviti
~ Menyediakan pengalaman dalam proses P&P


KURIKULUM
~ Aktiviti, proses & isi kandungan P&P yang dilakukan dalam bilik darjah
~ Kadangkala dilaksanakan di luar bilik darjah (seperti m/p Sains, Geografi, Sejarah)
~ Menjurus kepada mata pelajaran akademik


KOKURIKULUM
~ Aktiviti & pengalaman pendidikan yang dilakukan di luar bilik darjah
~ Kadang-kala ada juga yang dilaksanakan di dalam bilik darjah
~ Berasaskan mata pelajaran akademik dan mata pelajaran bukan akademik
~ Lebih banyak dilaksanakan secara tidak langsung @ tidak formal
~ Lebih menekankan nilai, bakat, peranan, kepimpinan, sosial dsbnya
~ Juga dikenali sebagai kurikulum tersembunyi


1) Pada asasnya, GERKO merupakan sebahagian daripada kurikulum sekolah dan setiap pelajar perlu melibatkan diri dalam aktiviti ini
2) Mengikut Md. Aris Mansor (1985), GERKO merupakan satu bidang pembelajaran yang berasaskan kepelbagaian gerak kerja terancang dan perlu dilakukan dalam masa persekolahan

3) Beberapa jenis persatuan unit beruniform mempunyai kurikulum yang kemas kini dan sistematik/terancang, misalnya Pengakap, Pandu Puteri, Bulan Sabit Merah, Puteri Islam, dan St. John Ambulans.

4) Kurikulumnya dikenali sebagai kurikulum kokurikulum. Matlamat dalam kokurikulum adalah untuk berjaya dalam pertandingan peringkat kebangsaan dan antarabangsa. Unit beruniform menyediakan kurikulum hingga peringkat atau tahap tertentu, misalnya Sijil Pandu Puteri Raja.

5) Kurikulum dan Kokurikulum ini saling melengkapi bagi menghasilkan insan yang seimbang dalam aspek JERI selaras dengan kehendak sistem pendidikan di negara kita.

6) Aktiviti GERKO telah lama diperkenalkan dan dilaksanakan dalam sistem pendidikan di negara ini (sejak zaman penjajahan British lagi)
7) GERKO diberi penekanan oleh KPM seperti yang terkandung dalam surat arahan School Course of Studies Regulations 1956 dan Pindaan Tahun 1961 (Akta Pendidikan 1961, No. 552)

8) Pada tahun 1985, mata pelajaran kokurikulum diajar dan dimasukkan ke dalam jadual waktu persekolahan di sekolah rendah.

No comments: